دكتر ولقان حسيني Dr Volghan hosseini

دكتر ولقان حسيني متخصص تبليغات و تجارت الكترونيك برنامه نويس و طراح وب ايراني سئو كار و گرافيست

كاهكل

كاهكل

سقف كاهگلي در معماري كوير مركزي ايران

كاه گل ملاتي ميشود است كه در معماري ايران به خصوص در مناطق كوير مركزي ايران به كار مي‌رود. كاهرنگ يا كاه گل پليمري آب‌بند نيز از مصالح جديد است كه مشكلات كاه گل را از بين برده.۱

محتويات

۱تركيب كاه گل

۲خصوصيات

۳تاريخچه

۴مقدار و نوع كاه

۵كاربرد

۶كاهگل مصنوعي

۷منابع

تركيب كاه گل

ملات كاه‌گل از مخلوط كاه، خاك رس و آب به صورت آخوره به دست مي‌آيد. اين ملات را به خوبي ورز مي‌دهند تا حدي كه ملات به بيل نچسبد و به راحتي جدا شود و از آن براي ديوارهاي محوركننده به صورت چينه‌اي استفاده مي‌كنند.

خصوصيات

كاه را براي مقابله با ترك خوردن گل به آن اضافه مي‌كنند (براي ساخت هر متر مكعب كاه‌گل حدود ۴۵ الي ۵۰ كيلوگرم كاه مورد نياز است) و در مناطق كويري كه كاه يافت نمي‌شود به آن خارشتر (خار آدور) اضافه مي‌كنند. اين ملات در مقابل رطوبت و حرارت عايق بسيار خوبي است و از نظر دوام اگر اصولي تهيه شود سال‌ها مقاومت مي‌كند. ملات كاه‌گل يك ملات هوايي است و در مقابل تابش آفتاب يا حرارت غير مستقيم و در هواي آزاد خشك مي‌شود. در صورتي كه ضخامت ملات كاه‌گل ۲۰ الي ۳۰ سانتيمتر باشد عايق رطوبتي خوبي است. از نقاط ضعف كاه گل نيز فرسايش بر اثر بارش باران و باد است كه باعث ايجاد گرد و خاك ميشود.

تاريخچه

در زماني نه چندان دور در تمام شهرها اغلب ساختمان‌ها با خشت خام، گچ و كاهگل بنا شده بود. قدمت ملات كاه‌گل به ۴۰۰۰ سال ق. م مي‌رسد. در لايه سوم تپه سيلك، در كاخ‌هاي هفده‌گانه تخت جمشيد، در بناهاي پاسارگاد و شوش، بناهاي اشكاني(كاخ فيروز آباد و ايوان مدائن)و مجموعهٔ ارگ بم كاربرد كاه‌گل را مي‌توان به وفور ديد. همچنين در بناهاي دورهٔ اسلامي از اين ملات به عنوان يكي از عناصر و ساخت مايه بسيار مؤثر استفاده شده‌است.

مقدار و نوع كاه

مقدار و نوع كاه در تهيهٔ ملات كاه‌گل با كاربردهاي مختلف نقش مهمي دارد كه به شرح زير ارائه مي‌شود: كاه چرونده به كاهي گفته مي‌شود كه از دهان احشاء افتاده و بر اثر بازدم و بزاق حيوان به رنگ زرد تبديل شده‌است. اين كاه به كاه نرم نيز معروف است و براي اندود پشت بام و بدنه استفاده مي‌شود. كاهگل گنديده اگر كاه بيش از حد در آب بماند تبديل به لجن مي‌شود و توليد كرم مي‌كند. پس از كاربرد اين ملات كرم‌ها از بين رفته و منفذهايي ايجاد مي‌كنند كه سبب نشست و نفوذ آب مي‌شود. كاه‌گل گنديده بدبو و سياه رنگ است و مصرف آن در بناهاي خشتي توصيه نمي‌شود. براي تهيه يك مترمكعب كاه‌گل در حدود ۴۰ تا۴۵ كيلوگرم كاه، ۱٬۰۸ متر مكعب خاك رس و ۴۱۴ ليتر آب مود نياز است. نوع ديگري از كاه‌گل وجود دارد به نام پالينه كه در مناطق مرطوب استفاده مي‌شود. در صورتيكه مقدار كاه در كاه‌گل بسيار كم باشد به آن نيمچه كاه مي‌گويند.

كاربرد

از ملات كاه‌گل به عنوان عايق رطوبتي و حرارتي به صورت اندود پشت بام، پوشش سطوح داخلي و خارجي فضاهاي معماري خشتي، حفاظت از ديوارهاي خشتي، نگهداري توفال‌هاي سقف با ضخامت مناسب، تهيهٔ خشت خام و پوشش ديوارهاي آجري براي اندود گچ استفاده مي‌شود. در نواحي كوهستاني به جاي اندود و پوشش گاه گل از تركيب خاك رس، شن و سنگ ريزه استفاده مي‌كنند. در برخي موارد نيز براي ايجاد نوعي اندود مقاوم در زير آب از تركيب خاك رس، كاه و نمك استفاده مي‌شود. كاربرد اين نوع اندود را در جام‌هاي نور گير حمام‌ها مي‌توان شاهد بود. اين مصالح به طرز شگفتي با زندگي ايراني تناسب داشته و شگفتي‌هايي را در خود دارد. كاهگل در قالب تناسبات دلپذير تركيب با كاشي، چوب يا سنگ و مصالحي مشابه تركيب شده و معماران ايراني از آن‌ها براي تزيين ساختمان‌ها كمك گرفته‌اند. در مجموع شهر ايراني براي مردم اين سرزمين با خصوصياتي معين و با يك معماري موزون، اصيل و تناسبات زيبا بنا شده‌است. با بهره‌گيري از اين مصالح و بر روي فلات ايران، در چشم‌انداز شهرها، بام‌هاي كاهگلي ميان آدميان و حرارت خورشيد حفاظ مي‌شده‌اند. بدين ترتيب بادگيرها شهر را تهويه كرده، نورگيرها به تالارها و هشتي‌ها سايهٔ روشن ملايمي مي‌داده‌اند و حياط‌هاي گود كه اتاق‌ها آن‌ها را دور مي‌زده‌اند با يك حوض سنگي و چند درخت در ميان گرفته، به زندگي ايراني لطافت مي‌بخشيده‌اند…

هم اكنون نيز حجم‌هاي كاهگلي، بام‌هاي گنبدي و بادگيرهاي سر به آسمان كشيده پوشش دالان‌ها و تيمچه‌هاي بازاري، حسينيه‌ها و بالاخره گنبد و مناره‌هاي مسجد جامع و مساجد ديگر و بقعه‌ها به چشم مي‌خورد. با اين وصف بايد تأكيد كرد كه تاريخ شروع مصرف كاهگل را در تمدن ايران نمي‌توان دقيقاً تعيين نمود لكن وجود آن در قديم‌ترين آثار معماري فلات دليلي است بر اين كه اين ماده با زندگي اقوام سرزمين ايران از ابتدا آميخته شده و شناسايي و استفاده از آن طي قرون نسل به نسل رسيده‌است. براي آسايش قوم ايراني معماران، شهرها را با قشري از كاهگل پوشانيدند و از ميان اين پوشش سبزي شاخه درختان از حياط‌ها بيرون آمد. رنگ دلنشين كاهگل نه تنها زيبايي فوق‌العاده‌اي به شهر ايراني مي‌داده بلكه بر زندگي مردم روشني و رنگ بخصوصي مي‌پاشيده است.

اين خمير در سرزمين ما به صورت يكي از مصالح اساسي در انواع معماري مختلف بكار رفته و با دست آدميان و با نيت خوش به روي همه شهرهاي ايراني كشيده شده و زندگي در شرايط اقليمي بهتري زير حمايت آن ادامه مي‌يافت. ترتيب ماده كاهگل از ابتدا تا امروز يكسان بوده و شامل دو ماده ساده است. ماده اول كاه است كه پس از دروي گندم و خشك شدن و كوبيدن و با كمك چهار شاخ به هوا پرتاب كردن با جزئي نسيم، از دانه‌هاي گندم جدا شده آرام بر روي زمين مي‌ريخت، سپس آن را جمع‌آوري نموده و براي مصرف‌هاي مختلفي انباشته مي‌كردند. به اين ترتيب در اغلب نقاط ايران كاه به آساني و به ارزاني به دست مي‌آمد، الياف آن گل را به هم كشيده و مسلح مي‌كند همان‌طور كه آهن بتون را. ماده دوم گل است كه حتي‌المقدور براي ساختن از خاك رس استفاده مي‌شد. پيش از اين كه خاك را آب بدهند آن را با كاه به خوبي مي‌آميزند و به شكل تپه كوچكي درمي‌آورند، ميان آن را گود مي‌كنند و داخل آن به نرمي آب مي‌ريزند، خاك و كاه را با آب مي‌اندازند تا در آب گل، زردي كاه نمودار شود، سپس خمير را مالش مي‌دهند و به تدريج كاهگل ساخته مي‌شود.

با وجودي كه ساختن اين خمير در نهايت سادگي انجام مي‌شد، در حال حاضر چگونگي مخلوط و مقدار هر كدام از مواد امري حساس مي‌بود، چرا كه با كمبود كاه مادهٔ كاهگل ترك برمي‌دارد و با كمبود مقدار خاك الياف كاه مانع رواني آب باران مي‌شود.

كاهگلي كه براي پوشش بام‌ها ساخته مي‌شده‌است كاه كمتري داشت و در عوض به خمير آن خاك شني، از شن چاه مي‌افزودند تا در مقابل باران به جاي كاه قشر كاهگل را تقويت نمايد و براي كاهگلي كه براي پوشش ديوار تهيه مي‌شد كاه بيشتري به مخلوط اضافه مي‌كردند تا متن كاهگل صاف‌تر شود و نيز ترك برندارد.

با به كاربردن خاك رس سرخ‌تر، كاهگل رنگ سرخي به خود مي‌گرفت و متن آن براي گرفتن نقوشي از گچ آماده مي‌شد.

قشر كاهگل عايق است، گرما و سرما از آن عبور نمي‌كند، باران از پوشش‌هاي گنبدي و سقف‌هاي طاقي آن نشست نمي‌كند، همهمهٔ كوچه‌ها و بازارها در آن گم مي‌شود و لازم به توضيح نيست كه گردآمدن خواص اين چند عايق در يك ماده به ندرت ديده شده‌است.

كاهگل ارزان بوده و در اغلب شهرهاي ايران به فراواني يافت مي‌شده‌است. قيمت خروار آن ناچيز بوده و با اين مقدار كاه سطوح بزرگي از اندود گل را مسلح مي‌كرده‌اند.

ضمن آن كه كاهگل را همه كس مي‌توانسته بسازد و مأواي خود را با آن بپوشاند و حفظ كند.

اندود كاهگل آسان كشيده مي‌شده، آدمي با يكدست خمير آن را برمي‌دارد و بر روي سطح دلخواه پهن مي‌كند. در اين مورد حتي بكار بردن ماله دركشيدن آن روي سطوح نشاني از امكانات صاحب خانه بوده‌است.

كاهگل مانند خمير نرمي بر هر حجمي پوشانيده مي‌شد و در اين مورد معماران حداكثر استفاده را نموده و توانسته‌اند براي شهرهاي ايراني ميراث ارزنده‌اي از حجم‌هاي جالب به جا گذارند.

گرچه كاهگل به سهولت و به ارزاني به دست مي‌آمد لكن به علت خواص فوق‌العاده‌اي كه دربردارد به صورت متن شهرهاي ايراني درآمده و به بنايي قدم گذاشته است، به كلبهٔ بي بضاعتان، به اعيان نشين‌ها، به كوره‌ها، به بازارها، به حمام‌ها، به تكيه‌ها و بالاخره به مسجدها، و همهٔ اين ساختمان‌هاي شهر با كوچه‌هايي كه ميان ديوارهاي كاهگلي مي‌دويد به هم مربوط مي‌شد.

معماران تيزهوش از گرمي رنگ كاهگل براي متن تزيينات ديواري داخل بنا نيز استفاده كرده‌اند. ديوار حياط‌هاي داخلي را از بهترين خمير سرخ‌فام پوشانيده و بر آن با خطوط برجستهٔ گچ نقش‌هاي هندسي انداخته‌اند يا آن را به داخل هشتي‌هاي ورودي كشيده و بر آن نقش‌هاي تصويري ساخته‌اند.

رنگ كاهگل نور شديد و گاه زنندهٔ آفتاب سرزمين ما را براي ساكنان آن مطبوع نموده و در گرم‌ترين فصل سال برگشت اشعهٔ خورشيد و حرارت آن را از روي بام‌ها يا ديوارهاي كاهگلي به حداقل رسانيده است.

استقامت و دوام آن قابل ستايش است. تنها در مناطقي كه باران‌هاي فصلي شديد ي مي‌باريد، ناچار هر چند سال يكبار اندود تازه‌اي از كاهگل بر روي اندود سابق بام كه قسمتي به هم فشرده مي‌شد قرار مي‌دادند.

به اين ترتيب تعمير و تقويت آن امر ساده‌اي بوده و احتياج به تخصص نداشت، اين تعمير براي پوشش ديوارها كمتر اتفاق مي‌افتاد، كاهگل سال‌ها بروي ديوارها مي‌ماند به‌طوري‌كه اندودِ بناهاي رهاشدهٔ قرون گذشته هنوز برجاست.

و اما امروز…. ايجاد ساختمان‌هاي عظيم فلزي و بتون آرمهٔ تمدن دنياي غرب مانند سالن‌هاي سينما، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و غيره باعث هجوم تكنيك‌هاي مختلف ساختماني غربي شده و طبعاً مصالح معماري قوم ما كه با تجربه، زيبايي و شخصيت همراه بود به مصالح خشك و سرد تكنيك‌هاي ناآشنا تبديل گرديده است. البته كاهگل هنوز در برخي از مناطق كشور در زمرهٔ مصالح مورد استفاده برخي ساكنين مملكت ماست و با ديدن ساختمان‌هاي غريب كلان شهرها كه هر كدام نمونه‌اي از فكر شلوغ دوره ما و نيز هجوم مصالح جديد است، شهر آرام كاهگلي زيباتر و درخشنده تر و عزيزتر جلوه مي‌كند.۲

كاهگل مصنوعي

كاهگل مصنوعي رنگي بر پايه رزين سيليكون و پايه آب است كه پس از خشك شدن ظاهري كاملا شبيه كاهگل طبيعي دارد. در ساخت كاهگل مصنوعي (كاهرنگ) از مواد نانو سيليكون استفاده شده كه سبب خود تميز شوندگي ميشود و خواص آب بندي و عايقي آن را افزايش ميدهد. كاهرنگ، ملات كاهگل مدرن، ضدآب و بدون گرد و غبار است كه جايگزين مناسبي براي سيمگل و كاهگل سنتي مي‌باشد. كاهگل مصنوعي (كاهگل ضدآب) به وسيله قلمو يا پاشش و بسيار ساده تر از ساير رنگ‌ها قابل اجراست. كاهرنگ (كاهگل پليمري)، ماندگاري بالايي دارد و قابل اجرا بروي سطوح مختلف اعم از سيمان، گچ، كناف، چوب، فلز، يونوليت، شيشه و ... است.۳

منابع

دكتر محمود گلابچي، آيدين جواني ديزجي- فن‌شناسي معماري ايران

 http://www.epoxi.info

 جلوه نقش: كاهگل، شگفتي معماري ايرانيپيوند مرده

 https://www.kah-gel.com

صفحه اصلي > عايق كاري كاهگل

عايق كاري كاهگل

براي عايق كاري كاهگل جهت عايق بندي تمامي سطوح كاهگلي ميتوانيد از گروه صنعتي كاليمورا عايق كاهگل خريداري نماييد براي خريد و اطلاع از قيمت عايق كاهگ با ما در تماس باشيد : 


كاهگل ملاتي است كه در معماري ايران به خصوص در مناطق كوير مركزي ايران به كار مي‌رود. اين ملات تركيبي است از خاك رس و كاه كه عمدتا براي اندود كردن سقف‌ها به كار مي‌رود اين ملات به دليل وجود كاه مقاومت نسبي پيدا كرده و جلوي تركيدگي آن گرفته مي‌شود. از سوي ديگر عايق خوبي براي جلوگيري از انتقال حرارت در منطقه كويري ايران است.
براي ساختن گل كاهگل تا حد امكان از خاك رس استفاده مي‌كنند. پيش از اين كه خاك را آب بدهند آن را با كاه به خوبي مي‌آميزند و به شكل تپه كوچكي در مي‌آورند، ميان آن را گود مي‌كنند و داخل آن به نرمي آب مي‌ريزند، خاك و كاه را با آب مي‌اندازند تا در آب گل، زردي كاه نمودار شود، سپس خمير را مالش مي‌دهند و به تدريج كاهگل ساخته مي‌شود.

كاهگل مصنوعي چيست

كاهرنگ (نانو كاهگل پليمري)، رنگي بر پايه رزين سيليكون و پايه آب است كه پس از خشك شدن ظاهري كاملا شبيه كاهگل طبيعي دارد. در ساخت كاهگل مصنوعي (كاهرنگ) از مواد نانو سيليكون استفاده شده كه سبب خود تميز شوندگي ميشود و خواص آب بندي و عايقي آن را افزايش ميدهد.
كاهرنگ، ملات كاهگل مدرن، ضدآب و بدون گرد و غبار است كه جايگزين مناسبي براي سيمگل و كاهگل سنتي مي‌باشد. مناسب براي محيط خانه بالاخص دكوراسيون ديوارهاي داخلي منازل و همچنين بازسازي ابنيه تاريخي و خلق نماي سنتي مشابه مناطق كويري.
كاهگل مصنوعي (كاهگل ضدآب) به وسيله قلمو يا پاشش و بسيار ساده تر از ساير رنگ‌ها قابل اجراست. كاهرنگ (كاهگل پليمري)، ماندگاري بالايي دارد و قابل اجرا بروي سطوح مختلف اعم از سيمان، گچ، كناف، چوب، فلز، يونوليت، شيشه و ... است.

سخت كننده و ضد آب كننده كاهگل

مايع سفيد رنگ فاقد يون كلر بر پايه سيليكاتها كه با نفوذ در بافت كاهگل و ايجاد واكنش در خاك ،علاوه بر ضد آب نمودن كاهگل ،لايه سخت و مقاوم در حد سيمان ايجاد ميكنند. ملاتي خشك و آماده كه فقط با اضافه شدن آب مصرف ميشود، شامل گل ضد آب شده همراه با كاه طبيعي و اضافه شدن رزين هاي چسب وسخت كننده ميباشد. اجراي آن روي هر نوع سطحي اعم از سيماني يا گچي در لايه نازك ( ميكروني) يا لايه ضخيم (سانتيمتري) امكان پذير است. به هيچ وجه با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض باران دچار سايش يا ترك يا پوسته شدن نمي شود.
اين ملات كه شامل گل ضد آب شده همراه با كاه طبيعي و اضافه شدن رزين هاي چسب وسخت كننده ميباشد و اجراي آن روي هر نوع سطحي اعم از سيمان يا گچي در لايه نازك( ميكروني) يا لايه ضخيم (سانتيمتري) امكان پذير است.

روش اجرا:
دست، ماله ، شاتكريت
كاربرد :
نماي خارجي و داخلي
چسبندگي :
۱۵-۱۰ كيلو گرم بر سانتي متر مربع
رنگ:
انواع رنگ هاي خاك طبيعي (خاك اخرا ، قهوه اي و ...)
كاهگل مصنوعي شركت كاليمورا از تركيب پودر سنگ هاي با رنگ طبيعي، كاه طبيعي و نوع خاصي از رزين با تكنولوژي روز به دست آمده و مهمترين خصوصيات آن از قرار ذيل مي باشند
عدم نياز به زيركارسازي قبلي جهت اجرا و قابل اجراي مسقيم روي ديوارهاي بلوكي و آجري و سطوح ناصاف و حذف تمامي هزينه هاي زيرسازي.
 اجراي سريع و آسان با استفاده از ماله؛
 آماده مصرف؛
ثبات رنگ؛ كاهگي مصنوعي به دليل تهيه شدن از سنگ هاي رنگي طبيعي و عدم استفاده از رنگ هايي با تركيب شيميايي از ثبات رنگ بالايي برخوردار بوده و داراي پنج سال ضمانت در برابر رنگ پريدگي مي باشد.
عدم پوسته كردن؛ وجود رزين هاي بسيار قوي در تركيبات كاهگل مصنوعي، مانع پوسته كردن و ورقه شدن آن گشته و اين محصول داراي پنج سال ضمانت در برابر اين معضلات مي باشد.
 ضد آب سازي سطوح؛ به دليل تركيبات ضد آب سازي مورد استفاده در كاهگل مصنوعي، اين محصول مقاومت بالايي در برابر نفوذ آب داشته و مي تواند با هدف جلوگيري از نفوذ آب از سطوح و مرتفع نمودن مشكلات عديده ناشي از آن مورد استفاده قرار گيرد.
 قابليت شستشو؛ مقاومت در برابر شسته شدن و پوسته كردن و ضد آب بودن كاهگل مصنوعي، امكان شستشوي پوشش نهايي به وجود آمده با استفاده از اين محصول حتي با استفاده از جريان هاي پر فشار، مانند جت آب را ميسر مي سازد.
 اجراي سريع؛ با توجه به روش اجراي كاهگل مصنوعي (با استفاده از ماله) و اجراي آن بدون نياز به زيركارسازي (قابليت اجراي مستقيم روي بلوك سيماني) عمليات اجرايي آن بسيار سريع بوده و منجر به صرفه جويي در زمان و هزينه هاي مربوطه خواهد گرديد.
 قابليت اجراي بر سطوح با جنس مختلف؛ چسبندگي بالاي ناشي از تركيبات مورد استفاده در كاهگل مصنوعي، امكان استفاده از اين محصول جهت پوشش دادن طيف وسيعي از سطوح از جنس هاي مختلف را ميسر مي سازد.
 صرفه اقتصادي؛ با توجه به بومي بودن كليه تركيبات مورد استفاده در محصول و كاهش زمان عمليات اجرايي و هزينه هاي ناشي از آن و عدم نياز به زيركار سازي، استفاده از اين پوشش بسيار مقرون به صرفه بوده و منجر به كاهش بعضا چند ده درصدي هزينه ها در مقايسه با ساير محصولات مشابه خواهد گرديد.
– پايدار در برابر مواد خورنده؛
– سازگار با شرايط آب و هوايي مختلف؛
– مقاوم در برابر عوامل جوي؛

قيمت كاهگل مصنوعي

ملات كاهگل

با توجه به موارد ذكر شده، كاهگل مصنوعي شركت كاليمورا، محصولي قدرتمند در رويارويي با محصولات مشابه بوده و از ميان انواع موارد استفاده از آن مي توان به موارد زير اشاره كرد:
نماي خارجي انواع ساختمان هاي مسكوني و اداري؛
نماي داخلي مانند راهروها، پاركينگ ها، بالكن ها، سالن هاي غذا خوري، استراحتگاه ها و …
زيباسازي فضاهاي شهري مانند ديوارها، سرويس هاي بهداشتي، كنارگذرها و پل ها.
بازسازي و نوسازي نماهاي فرسوده و كهنه.
 پس از اجراي كاهگل مي توان با پاشش عايق نانو پابكوسيل (براي خريد كليك كنيد) روي پوشش، خواص آب و غبار گريزي و خود تميز شوندگي به پوشش اضافه كرد.
 هنگام يخبندان و باران و برف اجرا نشود. دور از دسترس اطفال نگهداري شده و درصورت بلعيده شدن اقدام به برگرداندن ننماييد؛ ميزان زيادي آب نوشيده و سريعا با نزديك ترين پزشك اورژانس تماس بگيريد و در صورت تماس با چشم، چشم ها را ۱۵ دقيقه با آب بشوييد.
ميزان پوشش دهي:
به صورت ميانگين هر گوني ۴۰ كيلوگرمي از كاهگل مصنوعي ۲ الي ۳ متر مربع سطح را بسته به ضخامت مورد نظر و شرايط سطح زيركار پوشش خواهد داد.
شرايط نگهداري:
دور از تابش مستقيم خورشيد، محيط هاي مرطوب و حرارت هاي بالا نگهداري شود.
 

برچسب ها : ملات كاهگل ، قيمت كاهگل ، نماي كاهگل ، كاهگل مدرن ، روش ساخت كاهگل ، ساخت ديوار كاهگلي ، كاهگل ضد آب ، طرز تهيه كاهگل مصنوعي ، فروش كاهگل ضد آب ، قيمت كاهگل ، كاهگل مدرن ، قيمت كاهگل مصنوعي ، ملات كاهگل ، قيمت كاهگل اماده ، نماي كاهگل ، ليست قيمت كاهگل مصنوعي 

 

ما مفتخريم كه جز پيشگامان در توليد، اجرا و آموزش محصولات نانو، جهت صنعت ساختمان هستيم و همواره در جهت كسب رضايتمندي مشتريان و مصرف كنندگان اين صنعت تمام تلاش و كوشش خود را به كار مي بنديم و از اعتماد به اين مجموعه كمال قدرداني و تشكر را داريم و اين اعتماد را سرمايه بزرگي در جهت پيشبرد و ارتقاء اهداف خود مي دانيم.


كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي مدرن، ضدآب و بدون گرد و خاك، جايگزين مناسب سيمگل و كاهگل سنتي

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ) چيست؟

كاهرنگ (نانو كاهگل پليمري)، رنگي بر پايه رزين سيليكون و پايه آب است كه پس از خشك شدن ظاهري كاملا شبيه كاهگل طبيعي دارد. در ساخت كاهگل مصنوعي (كاهرنگ) از مواد نانو سيليكون استفاده شده كه سبب خود تميز شوندگي ميشود و خواص آب بندي و عايقي آن را افزايش ميدهد.

كاهرنگ، ملات كاهگل مدرن، ضدآب و بدون گرد و غبار است كه جايگزين مناسبي براي سيمگل و كاهگل سنتي مي‌باشد. مناسب براي محيط خانه بالاخص دكوراسيون ديوارهاي داخلي منازل و همچنين بازسازي ابنيه تاريخي و خلق نماي سنتي مشابه مناطق كويري.

كاهگل مصنوعي (كاهگل ضدآب) به وسيله قلمو يا پاشش و بسيار ساده تر از ساير رنگ‌ها قابل اجراست. كاهرنگ (كاهگل پليمري)، ماندگاري بالايي دارد و قابل اجرا بروي سطوح مختلف اعم از سيمان، گچ، كناف، چوب، فلز، يونوليت، شيشه و ... است.

كاهگل در معماري ايراني

كاهگل در معماري ايراني

كاهگل مصنوعي مناسب براي دكوراسيون ديوارهاي داخلي منزل، بازسازي ابنيه تاريخي و خلق نماي سنتي مشابه مناطق كويري

ملات كاهگل در معماري ايراني به خصوص در مناطق كويري به كار مي‌رود. معماران ايرانى از تركيب كاه گل با كاشى، چوب، سنگ و مصالح مشابه براى تزيين ساختمان‌ها كمك گرفته اند. رنگ دلنشين كاه‌گل، زيبايى فوق العاده‌اى به شهرهاي ايران مي‌بخشيد و به زندگى مردم روشنى و رنگ بخصوصى داده بود. ديوارهاي حياط داخلى را از بهترين گل سرخ‌فام رسي پوشانيده و با خطوط برجسته گچ، طرح‌هاي هندسى ايجاد مي‌كردند و يا به داخل هشتى‌هاى ورودى كشيده و نقش‌هاى تصويرى مي‌ساختند. كاهگل نور شديد آفتاب را براى ساكنان مطبوع و برگشت اشعه خورشيد و حرارت آن را روى بام‌ها و ديوارهاى كاهگلي به حداقل مي‌رساند. از مهمترين مشكلات كاهگل سنتي قابليت انحلال مجدد در آب، هنگام بارندگي و ايجاد گرد و خاك در زمان خشك بودن است. اطلاعات بيشتر درباره ملات كاهگل از ويكي‌پديا.

مزاياي كاهگل مصنوعي

ويژگي‌هاي كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

مهمترين مشكل كاهگل سنتي قابليت انحلال مجدد آن در آب، هنگام بارندگي و ايجاد گرد و غبار هنگام خشك بودن است

انعطاف پذيري

انعطاف پذير پس از خشك شدن

قيمت مناسب

هزينه پايينتر از مصالح مشابه

اجراي سريع

زمان خشك شدن سريع تر

دوستدار محيط زيست

آب پايه و دوستدار محيط زيست

اجراي آسان

اجراي آسان با قلمو يا پاشش

چسبندگي

چسبندگي بالا به سطوح

مقاوم به شرايط جوي

مقاوم به بارش برف و باران

مقاوم به UV

مقاوم به اشعه UV خورشيد

كاملا ضد آب

ضدآب با امكان تنفس لايه زير

بهداشتي و ايمن

كاملا بهداشتي و غير سمي

بدون گرد و غبار

بدون ايجاد گرد و خاك و بو

بهترين انتخاب

بهترين انتخاب در مناطق كويري

خريد كاهگل مصنوعي

نحوه اجراي كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

ابتدا سطح مورد نظر را تميز و آماده كنيد. سپس كاهرنگ (كاهگل مصنوعي) را با آب رقيق نموده و مخلوط آماده شده را با استفاده از برس (قلمو) و يا پاشش توسط پيستوله كنيتكس پاش و همچنين غلطك نقاشي روي سطح اعمال كنيد.

اگر نياز به ضخامت بيشتري يود، لايه دوم را پس از خشك شدن لايه اول اعمال كنيد تا حداكثر چسبندگي بين دو لايه ايجاد شود همچنين درصورت نياز مقداري كاه بروي سطح قبل از خشك شدن بپاشيد و پس از خشك شدن با "رزين نانو عايق" پوشش دهيد تا سطحي ضدغبار و چرب روي رنگ ايجاد شود.

ميزان مصرف كاهگل مصنوعي، بصورت تقريبي براي سطوح صاف هركيلو كاهرنگ براي سه مترمربع كافيست.

فيلم نحوه اجراي كاهگل مصنوعي

مشخصات فني كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

شكل ظاهري كاهگل مصنوعي: مايع خميري.

تنوع رنگ: در رنگ‌هاي مختلف بنابر سفارش مشتري.

زمان خشك شدن سطحي: حدود يك ساعت.

زمان خشك شدن نهايي: حدود يك روز.

عمر نگهداري: يكسال (دور از نور خورشيد و يخ زدگي).

مقدار مصرف كاهگل: هر كيلو براي حدود سه مترمربع.

قيمت كاهگل مصنوعي (كاهرنگ): -

استعلام قيمت / سفارش

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

كاهگل مصنوعي (كاهرنگ)

ارتباط با ما

تلفن: 03535233737

تلفن: 03535233636

همراه: 09122939909

همراه: 09133739809

مجتمع صنعتي حكيميان

يك دهه سابقه موفق خود را مرهون تجربه و تعهد به ابتكار و كيفيت مي‌داند و اين عوامل سبب اعتماد مشتري گرديده است. هدف كلان مجموعه توليد محصولات به روز دنيا و در هدف ميان مدت خود توسعه و افزايش ظرفيت توليد و افزايش سهم بازار است و هدف نهايي كسب سهم قابل ملاحظه در بازار كشورهاي همجوار مي‌باشد.

مجتمع صنعتي حكيميان

مجتمع حكيميان با توان بالا در توليد و اجراي كفپوش اپوكسي و كفپوش پلي يورتان، رنگ صنعتي و ساختماني، عايق رطوبتي سفيد بام و عايق استخر، محافظ نماي ساختمان، چسب و گروت، كاهگل مصنوعي، ورق سنگ انعطاف پذير و ... با قيمت مناسب و كيفيت برتر، آماده فروش محصولات به صورت عمده و خرده در سراسر ايران مي‌باشد.

AparatYoutubeLinkedinInstagramFacebookTwitterTelegramRSS

Designed by VOLGHAN, All Rights Reserved to Kah-Gel.ComPrivacy Policy

ملات اندود طرح كاهگل ( سنتي )

 / فروشگاه / ملاتهاي اندود نهايي خارجي / ملات اندود طرح كاهگل ( سنتي )

ملات اندود طرح كاهگل ( سنتي )

جهت مشاهده قيمتهاوارد شويد يا ثبت نام كنيد .

امتيازدهي:

4.14 از 5

دسته: ملاتهاي اندود نهايي خارجي

كد TPC260-TPC265
جهت اجراي طرح كاهگل در نماي ساختمان

ملات اندود طرح كاهگل ، بهترين و مطمئن ترين ملات براي جايگزيني با ملات هاي كاهگل سنتي مي باشد . ملات طرح كاهگل با چسبندگي فوق العاده بالا و همچنين آماده سازي بسيار راحت ، براي مواردي نظير احيا و مرمت آثار باستاني در اجراي اندود كاهگل ، ايجاد و احياي نماهاي روستائي و قديمي ، موارد دكوراتيو و … كاربرد دارد .

توضيحات

 

اطلاعات بيشتر

 

نظرات (7)

نحوه استفاده از محصول

مخلوط و آماده سازي ملات كاهگل به روش ۱۰ دقيقه انجام مي شود . روش فوق بدين صورت است كه به ظرف حاوي ملات كاهگل به ازاي هر پاكت ۳۰ كيلويي حدود ۹ ليتر آب و همچنين ۵% وزن ملات يعني ۱/۵ كيلوگرم كاه اضافه نموده و بعد از ۴-۲ دقيقه مخلوط كردن ملات به صورت دستي يا برقي ( بهتر است به صورت برقي و با همزن انجام شود ) ، مخلوط را به مدت ۱۰ دقيقه جهت عمل آوري و تشكيل پيوند هاي پليمري ملات ساخته شده ، مخوط را به همان حالت ساكن در ظرف نگه مي داريم و بعد از ۱۰ دقيقه مجددا حدود ۳۰ ثانيه عمل مخلوط كردن ملات كاهگل را ادامه مي دهيم . حال ملات كاهگل آماده مصرف مي باشد.
ملات اندود طرح كاهگل به صورت دستي و با ماله اجرا مي شود . قبل از اجراي ملات كاهگل سطح زير كار را با اجراي ملات اندود آستر كاملا صاف و تراز ايجاد نمائيد . سپس سطح زير كار را مرطوب نموده و ملات آماده كاهگل را با استفاده از ماله بر روي سطوح با ضخامت حدود ۵ ميلي متر اجرا نمائيد . بنا بر حسب سليقه مي توان مجددا بر روي ملات كاهگل استفاده شده كاه را به صورت دستي به سطح اندود پاشيد و با استفاده مجدد از ماله كاه بر روي سطح اندود بصورت يكنواخت پوشش داده خواهد شد .
. در شرايط آب و هوايي خشك اسپري كردن كمي آب يك روز پس از اجراي ملات توصيه مي شود
نكته مهم : بدليل وجود املاح موجود در آب در مناطق مختلف كشور توصيه مي شود جهت جلوگيري از سفيدك ،يك روز بعد از اجراي ملات روي سطح را با رزينهاي بيرنگ مانند واكر يا دي.ام.فايو پوشش دهيد .

 

مشخصات فني محصول

مواد چسبي: سيمان پرتلند سفيد
سنگدانه: سنگ آهك تميز,خشك,خرد و دانه بندي شده ماكزيمم اندازه ذرات ۰/۶ ميليمتر است .
مواد افزودني : عوامل نگه دارنده آب ،پليمرهاي پخش كننده و مواد افزودني خاص جهت افزايش rheology
(همه مواد افزودني در آب حل شده وجزء مواد غير خطرناك محسوب مي شود.)
رنگ: كاهگل – سنتي ( پيگمنت هاي معدني رنگي )
آب مورد نياز:حدود ۹ ليتر براي پاكت ۳۰ كيلويي
زمان مصرف (Pot Life): با توجه به درجه حرارت ۲ – ۴ ساعت
(توجه : افزايش درجه حرارت ، Pot Life را كاهش مي دهد.)
ضخامت لايه: ۵ ميليمتر براي هر لايه
مصرف: براي ضخامت لايه پنج ميليمتر ۵ – ۶ كيلوگرم بر متر مربع
چسبندگي كششي به بتن : مازاد بر يك Mpa
مقاومت فشاري: ( ۷/۵ – ۳/۵ ) Mpa در ۲۸ روز
دوام پذيري: مقاوم در برابر هوا, آب و انجماد
موارد ايمني: ملات آماده بدليل وجود سيمان داراي خاصيت بازي است لذا پوست و غشاهاي بلغمي را تحريك مي كند .از تماس غير ضروري با پوست خودداري شود.خطر خسارات جدي به چشم وجود دارد. در صورت تماس با چشم فورا با مقدار زيادي آب شستشو و تحت نظر پزشك قرار گيرد. از دسترس بچه ها دور نگه داريد.


كاهگل مدرن مصنوعي ضدآب

توليد و اجراي كاهگل مدرن پليمري مصنوعي ضدآب مناسب سطوح مختلف

طرز تهيه كاهگل سنتي

با استقامت و با دوام
در اين زمينه نيز كاهگل با توجه به ميزان و نوع موادي كه در خود دارد، استقامت بالايي دارد. هرچند شايد در مناطقي كه پيوسته باران هاي شديد مي بارد به مشكلاتي بر بخورد؛ نه به اين معنا كه ديوار يا سقف بريزد! بلكه تنها نياز به تعمير زودهنگام پيدا مي كند كه آن هم كار ساده ايست.
* تنوع كاهگل
كاهگل را تقريبا روي هر حجمي مي توان كار كرد. اگر مي خواهيد حتي در همين آپارتمان هاي بدقواره از كاهگل براي تزيين ديوار استفاده كنيد مي توانيد! بهترين ديوار براي كاهگل كشيدن ديوار آجري است. اگر مي خواهيد روي ديوار گچي اين كار را بكنيد، بهتر است ابتدا كمي گچ ديوار را بتراشيد.
 * زيبا از جنس طبيعت
ديوار كاهگلي زيباست! خصوصا اگر با شاخ و برگ هاي درختان تركيب شود؛ خصوصا اگر آبي روي آن بپاشيد تا بوي خاك رس تازه همه جا را فرا بگيرد؛ خصوصا اگر ديوار با خمير سرخ پوشانده شده و بعد نقش هاي تزييني روي آن حكاكي شود.
عيب يك ديوار كاهگلي
ديوار كاهگلي را نمي توان شست! نمي توانيد يك ديوار كاهگلي سنتي داشته باشيد، بعد با هزارجور ماده ي شوينده ي مدرن، آن را بشوييد، دستمال بكشيد و گردگيري كنيد! راه تميز كردن ديوار كاهگلي پاشيدن مقداري آب با افشانه به آن است. با اين كار بوي كوچه-باغ هاي روستا در خانه مي پيچد.
ملات كاه گل
كاه گل پوششي ارزان و عايقي ضد نشت بوده كه امروزه از كاربري ساختماني به كاربري صنعتي رسيده و در لايه هاي ضد نشت زير فونداسيون تجهيزات و مخازن بزرگ بكار ميرود.ملات كاه گل متشكل از خاك رس و آب و كاه كه با هم مخلوط شده و به مدت دو روز معطل مانده و پس از آن مجددا ورز داده شده تا بصورت خميري شل شود.
ملات كاهگل از نسبت اختلاط ۴۰ تا ۴۵ كيلو گرم كاه مرغوب زرد در ۸/۱ مترمكعب خاك رس و افزودن تدريجي حدود ۴۰۰ ليتر آب و ورز دادن و مخلوط آن حاصل ميشود.
در ملات كاه گل استفاده از كاه مرغوب موجب جلوگيري از ترك خوردگي پوشش پس از خشك شدن شده و همچنين براي پايين آوردن درجه انجماد ملات در زمستان و جلوگيري از سبز شدن و رشد علف در پوشش ملات به آن نمك طعام اضافه ميكنند.البته در مواردي كه بخواهند رنگ ملات روشنتر شود به ملات خاكستر چوب اضافه ميكنند.
اگر كاه كمتر در ملات افزوده شود به آن گل نيمچه كاه گويند و اگر كاه را كوبيده و ريز كرده و به ملات اضافه كنند به آن سيم گل گويند.
خاك رس ملات بايد ناب و با حد اقل ماسه باشد و روش آزمايش خاك رس حل كردن بخشي از آن در يك ظرف آب بوده تا ميزان رسوب ماسه قابل تشخيص شود.
خاك رس حسب مواد موجود در خود داراي رنگهايي بشرح ذيل است.
الف – خاك رس خاكستري
اين خاك رس حاوي گرافيت زيادي ميباشد.
ب – خاك رس سفيد
اين خاك رس بدون اكسيد آهن است.
ج – خاك رس قرمز (سرخ)
اين خاك حاوي اكسيد آهن سه ظرفيتي است.
د- خاك رس تيره
خاك رسي كه كربن دارد تيره ميشود.
ه- خاك رس كبود
خاك رسي كه اكسي آهن دو ظرفيتي دارد كبود است.
در مناطقي كه بجاي كاه از پوست خرد شده برنج استفاده ميكنند به ملات حاصله فل گل گويند.
ماده چسباننده ملات گل و كاهگل، از خاك رس است. پولكهاي خاك رس پس مكيدن آب به صورت خميري در آمده و دانه‌هاي ماسه خاك را به يكديگر مي‌چسباننداين ملاتها از قديمي‌ترين ملاتها هستند و در نخستين ساختمانهايي كه بشر بنا كرده،به كار رفته است. هم اكنون نيز در ساختمانهاي خشتي و گلي و حتي آجري و سنگي بسيارياز روستاها اين ملات به كار مي‌رود. براي ساختن ملات گل، آخوره مي‌بندند و در آن آب مي‌اندازند و صبر مي‌كنند تا پولكهاي خاك رس آب بمكند، پس از آن ملات را خوب ورزمي‌دهند و به مصرف مي‌رسانندچون ملات گل پس از خشك شدن جمع شده و ترك مي‌خورد، به آن كاه مي‌زنند كه آن را مسلح كرده و از ترك خوردن آن جلوگيري كنندبراي ساختن اين ملات نيز آخوره‌اي از خاك و كاه مي‌سازند و در آن آب مي‌اندازند تاخاك گل شده و كاه خيس خورده و نرم شود. پس از آن ملات را خوب ورز مي‌دهند و به مصرف مي‌رسانند. ملات كاهگل براي اندود ساختمانهاي گلي، زيرسازي اندود گچي و آب‌بندي بام ساختمانها مصرف مي‌شود. ملات كاهگل به علت سبكي وزن، عايق، حرارتي خوبي است و ازاين رو در گذشته سقف زيرين شيروانيهاي دو پوشه را با اين ملات از داخل اندودمي‌كردند تا جلو ورود گرما از سقف را بگيرند. چنانچه در آب ملات كاهگل كمي نمك طعام اضافه كنند، به علت خاصيت جذب و نگهداري رطوبت كه در نمك وجود دارد، ملات بيشترخميري مي‌ماند و بهتر جلو عبور آب را مي‌گيرد، به علاوه از آنجا كه نمك درجه آب را پايين مي‌آورد، در فصول سرد اين ملات ديرتر يخ مي‌زند، در ساختن كاهگل براي نما بايد از كاه نرم و ريز استفاده كرد. براي ساختن هر مترمكعب كاهگل، حدود ۴۵ تا كيلوگرم كا
برچسب: ،

امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۸:۰۵ توسط:ولقان حسيني موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی